Selecteer een pagina

‘IK’ momenten…. gezond of egoïstisch?

De basis ligt bij jou…of jij een goed gevoel over jezelf hebt. Wanneer ben je goed genoeg? Doorgaans worstelen we niet met anderen over die vraag maar gek genoeg voeren we dat gevecht vaak met onszelf.

De grote vraag die we onszelf regelmatig stellen is:’ ben ik goed genoeg en doe ik ‘het’ goed genoeg. We hebben te dealen met een stemmetje in ons hoofd dat ons er ongenadig van langs geeft en daar, naar het lijkt, nooit mee ophoudt…

Die interne criticus, zweept je op.. je moet meer.. beter presteren.. sneller.. hoger.. Of demotiveert:’ …dat kan je niet… zou je dat wel doen?.. leg je de lat niet te hoog?’ of nog erger:’ als je dat had gedaan dan.. je bent echt niets waard.. en wat zullen de mensen of je collega’s wel niet van je denken?..’

Dat stemmetje pepert je constant in wat je niet goed doet en slaat je constant om de oren met wat anderen van ons verwachten en van wat zij van ons vinden .. Om vooral aan al die verwachtingen te kunnen voldoen hebben we oplossingen gezocht om onszelf en verder iedereen tevreden te houden:

Je werkt je te pletter zodat mensen naar je opkijken..

Je gaat naast je schoenen lopen en laat iedereen weten hoe geweldig je bent..

Je verzamelt zoveel mogelijk certificaten en diploma’s want er is altijd wel iets te verbeteren aan jezelf.  Je studeert totdat je erbij neer valt..

Je maakt van alles een wedstrijd.. Je vergelijkt je constant met die ander en probeert anderen altijd voorbij te streven.

Maar hoe zit het dan met dat andere stemmetje, wat soms compleet ondergesneeuwd wordt door het -altijd moeten- geweld van die ‘schreeuwlelijk’ in je hoofd?  Waar zit dat stukje van onszelf wat zegt: ‘maar IK ben er ook nog!’ Wanneer durven we toe te geven dat IK er óók mag zijn.

Ruimte

Er zijn verschillende opties om jouw IK meer ruimte te geven en om op adem te laten komen.  Leer herademen… zoek een rustig plekje in je huis of zoek de rust en de stilte van de natuur en ga wandelen. Je komt dan direct dichter bij jezelf omdat stilte voor je geest is wat slapen is voor je lichaam. Goed voor je!!

Maar hoe geef je stilte ruimte in je hoofd en hoe maak je tijd voor jezelf vrij? Stilte in je leven komt niet vanzelf, maar begin eens met een half uur stilte per dag. Zoek een rustig plekje in je huis of ga wandelen in een bos of park bij jou in de buurt.

IK-momenten

Wees eens wat liever voor jezelf en relax.

Begin bijvoorbeeld eens met minder hoge eisen te stellen aan jezelf (muilkorf gewoon dat stemmetje in je hoofd). Laat ‘het moeten presteren’ los en maak het jezelf gemakkelijker.. de boog hoeft niet altijd gespannen te staan.

Plan tijd voor jezelf in. Gun jezelf regelmatig rustmoment(jes).

Plan wekelijks momentjes in waarin niemand je mag storen. Gewoon tijd nemen voor IK.. Spring nou niet direct weer in de stress want het hoeft helemaal niet veel tijd te kosten. Pak een boek, een filmpje of die kwasten en begin aan dat schilderij. Knuffel je huisdier of doe helemaal niets en neem een power nap.. Gewoon een beetje lummelen is ook heerlijk!!

Heb je meer tijd maak dan een flinke strand- of boswandeling of breng een bezoekje aan de sauna of de kapper, óók een fijne manier om te ontspannen…

Sta wat vaker vroeg op

Sta zo nu en dan eerder op dan je partner of de rest van je gezin. En ga dan niet de vaatwasser leegruimen of een was opzetten!! Nee, ga wandelen, sporten of mediteren.. Het werkt heerlijk ontspannend en je doet energie op zo aan het begin van de dag.

popjeGezond egoïsme

Voor jezelf opkomen door aandacht te geven aan je IK is dus helemaal niet verkeerd, mits het niet ten koste gaat van anderen. Als het je lukt om de juiste balans te vinden en dus zowel aan jezelf als aan anderen te denken, dan beschik je over een gezonde dosis egoïsme.

Eis tijd voor jezelf

Omdat we constant aan het rennen zijn laten we ons door tijd,  de mening van anderen en die van onszelf, van de wijs brengen en luisteren we te weinig naar onszelf…verwaarlozen we als het ware ons IK.

Wil je jouw IK vanaf nu serieus ruimte geven,  stop dan met je zo druk te maken. Stop met jezelf opjagen.  Word weer baas over je eigen tijd en negeer dat stemmetje in je hoofd zo nu en dan. Laat je voortaan door niets of niemand opjagen en maak van tijd je vriend. Besef dat iets net zo lang duurt als het duurt en bewaak je tijd als eigen bezit. Laat anderen niet ongevraagd je tijd lenen of inpikken. En ‘last but not least’ Wees flexibel met je tijd, sla niet op hol als routines niet lopen als gepland, maar varieer simpel de volgorde ervan.

…. En ja, IK mag (weer) van mij!…